Een verhaal van de ' bejaarden' die denken dat zij het beter weten en dat vroeger alles beter was.

23 oktober 2013 - Chanava, Slowakije

DInsdagmorgen vroeg uit de veren, want we werden al om 9.00 uur verwacht op de school van Rimavska Sec. Dit is de school waar we ieder jaar komen. Er zitten ongeveer 700 kinderen op school. Grotendeels zigeunerkinderen. We speelden mime, vertelden het verhaal en we knutselden voor 4 groepen. Daarna gingen we naar buiten voor het sportgedeelte. Helaas was het net pauze en moesten we wachten tot de leerlingen naar binnen gingen. Vooral de oudere leerlingen zijn erg ongemotiveerd en opdringerig brutaal. Daarna hebben we nog leuk gesport met 3 groepen jongere kinderen.

's Middags hebben we een klus geklaard: we hebben twee verveloze deuren en ramen geschuurd en geschilderd. Op de foto kun je het resultaat zien.

's Avonds ontmoetten we zo'n 20 jongeren van de gemeente in het zaaltje naast Akos' huis. We deden spelletjes en we hebben het mime-verhaal gespeeld voor ze. Het was erg gezellig, er waren lekkere hapjes. Aan het eind zongen we elkaar toe. Alle kinderen kregen een Hongaars Johannesevangelie met een boekenleggen van Szeretet mee.

Precies om twaalf uur 's nachts werd de toen al slapende Marieke verrast met een verjaardagsfeestjuh. Ze was er heeeel erg blij mee!

Op woensdag (helaas onze laatste dag al weer) gingen we naar de school in Lenartovce. Op deze school zijn we nog niet eerder geweest. De moeder van Zsabolc is er directeur. Zsusan hielp ons met tolken. Het was gaaf om te zien hoe gedisciplineerd de kinderen waren. Er was veel enthousiasme. We hebben ons stoepkrijt goed gebruikt.

Na een heerlijk middagmaal zijn we naar de smid geweest. Naast smid schijnt hij ook brouwer te zijn (of illegaal stoker van Palenka). We hebben een fijne proeverij gehad (hips).

Daarna naar Zsusa en Zsabi om de verjaardag van hun zoontje David te vieren. We konden heerlijk in de tuin zitten, want het weer is hier voortreffelijk!

Vanavond eten we ons afscheidsmaal bij Akos en Andrea. Hij is een goeie kok. Dus dat belooft wat!

Nog een paar wist je datjes:

Wist je dat:

• Robert prima kan schilderen, maar dat hij ook het glas meeschildert
  • Tamar muziek afspeelt zonder snoertje....
  • Marieke vindt dat we allemaal heel normaal doen...
  • Marieke zelf pantoffels draagt...
  • Gert zijn spierballen erg veel indruk maken op de meiden. En dat hij daarover heel verbaasd is en dat hij dat stiekem heel erg leuk vindt.
  • Robert zegt dat hij alles lekker vindt, maar dat 'alles'  betekent: dat wat mijn moeder me voorzet.
  • Tamar ook gereden heeft. En de auto parkeert in een onoverzichtelijke bocht en daarna voor een oprit.
  • Sharon vandaag haar jas uitheeft omdat het nu toch wel erg warm is.
  • Harold een mooie krijttekening maakte: een of andere scheikundige formule van zo'n 3 meter lang.
  • Ard niet van kippenvlees houdt en wij dus blij zijn als we kip eten.
  • Andre een uil hoorde en Ard de ogen van de uil zag in boom. En dat Andre toen van alles vertelde over roestplekken. En dat Harold iets beter keek en zag dat het kerstverlichting was.
  • Lean spierpijn heeft van al het sporten (zaklopen/skippyballen)
  • Er nog steeds geen deur is in de slaapkamers en dat het eten in Slowakije voor gasvorming zorgt
  • Lean snoertjes zoekt waar ze zelf bovenop zit.

1. Rieta:
    23 oktober 2013
    Wat fijn ....weer een verhaal vol belevenissen :)
    Geniet van jullie laatste avond daar en een hele goede, gezellige en voorspoedige terug-reis toegewenst en tot vrijdag!!!
    We kijken naar jullie/Ronnie uit.
    Liefs en groetjes voor allemaal en een extra kusje voor Ronnie!
    XrietaX
  2. Jeannette:
    23 oktober 2013
    Heerlijk om weer wat van jullie te lezen! Mooi om te lezen en fijn om de foto's te bekijken. Geniet van jullie laatste avond daar en kom veilig weer thuis! Ik kijk naar jullie uit, ben benieuwd naar de verhalen!
  3. Walther:
    23 oktober 2013
    Vroeger was alles ook beter... Echt waar!

Het Laatste Avondmaal is altijd een groot feest, dus mijn slavinkje van vanavond viel wat in het niet vrees ik. Geniet van deze avond, een hele goede reis terug en speciaal een kus voor één van jullie daar.... Spannond!!!
  4. Rieke Redeker:
    23 oktober 2013
    Mooi om te lezen wat jullie daar konden doen, we wensen jullie nog een fijne avond en een behouden terugkomst!
  5. Wil Otten:
    23 oktober 2013
    Geweldig wat een verhalen en mooie foto.s en meer dan 1 jarige waar voor gefeest word........
    .Marieke gefeliciteerd en Robert met je ZUS,
    en we hopen en bidden dat jullie ook weer een veilige...gezellige terug reis krijgen. Groetjes Oma Otten
  6. Anne Marie:
    Hoi Marieke, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Dikke knuffel....xx
    Wat een leuke foto's weer vandaag. Jullie hadden een druk programma. Die deur ziet er strak uit! Wat leuk ook dat jullie jongeren uit de gemeente hebben ontmoet en op een nieuwe school zijn geweest. Geen reis verloopt hetzelfde ;-) Geniet van de laatste avond en morgen weer naar huis. Hele goede terugreis (zonder lekke banden of andere ongemakken) en een veilige aankomst in Zeewolde.

Warme groet, speciaal voor "De bejaarden" :-)

Anne Marie
  7. Walther:
    23 oktober 2013
    Oh, en Marieke, gefeliciteerd! Ik hoop dat ze jou net zo hard voor paal hebben gezet als tijdens mijn 23e verjaardag :).
  8. Hijke:
    Lieve mensen,
    Geniet vooral nog eventjes heel veel van alles en iedereen daar!
    Ik kijk er heel erg naar uit dat jullie weer thuis zijn (Marieke en cherry tomaatje), want een dag later ben ik er ook weer! Voor eventjes dan..
    Goede reis terug!
    heel veel kusjes en knuffels vanuit Brugge,
    Hijke
  9. Naomi:
    23 oktober 2013
    Mooi alle foto's en verhalen!
    Geniet er nog even van.
    Marieke van harte gefeliciteerd!
    En ron, ik mis je!!!
  10. Harmke Middelbos:
    24 oktober 2013
    Dag lieve Marieke! Wat speciaal om op deze plek en onder deze omstandigheden 21 te worden. Van harte! Knuffel voor jou en Robert. En nog mooie dagen x x x (t. Harmke).
  11. Marianne:
    24 oktober 2013
    Wat een leuke fotos, andre & lean, wat leuk om jullie daar samen te zien. Groeten en goede terugreis! Marianne